Det skjer dessverre noen ganger at fly blir forsinket. Det kan skyldes vær, tekniske problemer eller interne utfordringer hos flyselskapet. Grunnen til forsinkelsen kan faktisk ha noe å si for eventuell kompensasjon, så pass på at flyselskapet gir deg informasjon om det.
Husk på at disse reglene kan forandres, derfor er det også fornuftig å sjekke offisiell informasjon fra myndighetene om rettigheter når flyet blir forsinket eller innstilt.
Sørg for å få informasjon og mat – da kan du ta det med ro
Det er svært lite du selv kan gjøre for å påvirke en forsinkelse, hvis du ikke mot formodning selv er pilot eller flyvert og kan løse et personalproblem. Derfor er det greit å ta en ting av gangen. Sørg for å få den informasjonen du trenger for å følge med på videre utvikling. Hvis forsinkelsen er på mellom minst to og fire timer, avhengig av hvor lang flyreise det er, kan du også ha rett på mat og drikke.
Etter det kan du egentlig bare lene deg tilbake, ta det med ro og oppdatere deg på litt nyheter på steder som her – og prøve å legge vekk eventuell stress or uro.
Krev standardkompensasjon og kompensasjon for økonomiske tap
Hvis forsinkelsen blir mer enn fem timer kan du kreve refusjon av billettprisen, og da booke en reise med et annet flyselskap. For mange er det likevel standardkompensasjonen som er mest relevant – du har rett på kompensasjon etter tre timer. Per 2020 er kompensasjonssatsene på mellom 250 og 600 euro, avhengig av hvor lang reisen er. Dessuten kan du kreve kompensasjon for eventuelle økonomiske tap.
Pass likevel på å ikke la hele reisen bli ødelagt av en liten forsinkelse, når flyet vel er i luften er det fint å prøve å legge vekk det som har skjedd. Du kan ta deg av refusjonskrav og annet papirarbeid når du er vel hjemme igjen.