Ei campingvogn kan redde ferien. I tider hvor det er restriksjoner på reiser utenlands eller bare et behov for å ha et fast sted for avkobling fra hverdagens kjas og mas kan et kjøp av campingvogn være en god investering i livskvalitet.
Men så viser det seg at den vogna du har betalt i dyre dommer for faktisk er helt ubrukelig, på grunn av fukt eller andre ting. Det kan også være mindre irritasjonsmomenter du må holde ut med. I følge biladvokat Eirik Teigstad, som står bak nettstedet Biladvokat.no, så er det stort påtrykk av reklamasjoner på campingvogner og bobiler i disse tider.
Da er det mulig å få erstatning eller at selgeren ordner opp på annen måte. Det fordrer imidlertid at du tar affære straks du oppdager feilen(e).
Sjekk alt før du kjøper campingvogna
Men for å slippe alt dette bryet, bør du ta deg ekstra god tid når du undersøker vogna. (Du kjøper den bare ikke usett)!
Selv om du ikke er spesielt kyndig på kjøretøy eller campingvogner, er det en del du kan oppdage med det blotte øyet. Dører, skap og vinduer kan åpnes og lukkes for å bekrefte at det går knirkefritt. Elektrisitet og gasstilførsel sjekkes ved å skru ting av og på.
Den store synderen når det gjelder kjøp av campingvogn er likevel det du ikke ser – fuktigheten. Lukter det råte når du stiger inn, er det bare å snu med en gang. Det kan imidlertid være fuktighetsproblemer selv om det ikke lukter. Du kan da be om at det utføres en fuktighetstest. Den koster rundt 1 500 kroner, men kan spare deg mye bryderi.
Reklamasjon og krav om erstatning
Har du allerede kjøpt, er det spørsmål hvordan selgeren kan ordne opp (og om han er villig til det).
Først må du sende en skriftlig reklamasjon til selger med beskrivelse av hva som er i veien, og hva du mener skal gjøres.
Vanlige tiltak overfor selger ved kjøp av campingvogner er følgende
- Retting
- Prisavslag
- Heving
- Omlevering
- Erstatning
Dersom det er alvorlige feil som fuktighet eller råde, anbefaler vi at du krever heving med en gang. Det betyr at du leverer tilbake vogna og får igjen pengene dine.
I andre tilfeller vil selger ha krav på å rette feilen. Det kan gjøres på et verksted for selgers regning.
Prisavslag blir aktuelt hvis retting ikke blir gjort tilfredsstillende. Da betaler selger tilbake en del av pengene du har betalt, tilsvarende verdien av mangelen.
Heving er altså forbeholdt de mer alvorlige tilfellene, der retting eller prisavslag ikke er nok. Det samme gjelder omlevering.
Erstatning i slike tilfeller er krav om dekning av utgifter du har hatt som følge av mangler på vogna. Det kan være at du må leie ei annen vogn fordi den du har kjøpt er ubrukelig, eller for sjekk av vogna på et uavhengig verksted for å dokumentere feilene.
Vilkårene for erstatning
I følge nettstedet Erstatning.no, så er det tre grunnvilkår for å kunne kreve erstatning:
«Det må foreligge et ansvarsgrunnlag, du må ha lidt et økonomisk tap og det må foreligge adekvat årsakssammenheng mellom tapet og mangelen.» Kilde: Erstatning.no.
I saker om reklamasjon etter bilkjøp og campingvognkjøp kompliseres dette ytterligere ved at selve ansvarsgrunnlaget må utledes av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.
Advokathjelp
Forhåpentligvis samarbeider selgeren for å komme fram til en løsning i slike tilfeller, men det er ikke alltid det skjer.
Bilforsikringen din vil kunne dekke advokathjelp i slike saker. Sjekk den eller ta kontakt med en advokat for en uforpliktende vurdering av saken.
Her lønner det seg ofte å bruke advokater med spesiell erfaring fra reklamasjonssaker på forskjellige typer kjøretøy.